GA
ST
EX
PO
SI
TI
ES
Verwacht:
Mei: Anja van Unen
Juni: Ron Beumer
Juni/Juli: Denise van Dijk, Niek Adriaansen,
Dena van Emmerik
______________________________________________
April 2024
Keramiekgroep Kunstencentrum Waalwijk
De Orrekiedor? Wat of wie is de Orrekiedor? Dit is de titel van een gedicht dat Annie MG Schmidt ooit schreef. Het gedicht is heel beschrijvend, waardoor je meteen allerlei beelden op je netvlies krijgt.
Dat is wat er ook gebeurd is bij de groep keramisten van het KCW. Zij werden uitgedaagd door hun docent Ellen Brouwers (Art du ell Gilze) om hun keramiekwerk te combineren met andere materialen. Materialen zoals takken, bladeren, veren, kiezelstenen, glazen kralen, enzovoort. Het resultaat is een groep vrolijke en kleurrijke figuren die, in combinatie met een groepswerk, in de expositie te zien zijn.
Zondagmiddag 7 april om 14.00 uur wordt de expositie geopend.
De groep keramisten die werk levert voor deze expositie zijn: Ida Rombouts, Els Helderman, Tineke Leijdens, Sandra Pellicaan, Yvonne van Herwijnen, Ies van Mierlo-de Kort, Gerard Birsak, Doortje IJpelaar, Jacqueline van Groningen en Jolanda Maas.
Maart 2024
Marlies Lebesque
Gedachten, waarnemingen, gevoelens aan de werkelijkheid ontleend, leg ik vast in een visualisatie proces. Mijn notitieboeken getuigen daarvan. Ik toon mijn visie op de werkelijkheid door middel van abstracte beeldtaal.
Abstracte kunst is niet enkel een spel met vormen en kleur. Het doet uitspraken, formuleert statements. Daarnaast zijn er expressieve eigenschappen als beweging, harmonie, rust, leegte, chaos, rebellie die het abstracte werk kunnen verrijken. Dan kan de abstracte kunst zelfs de sensitieve kwaliteiten van het bestaan verbeelden. Het kan het onzichtbare visualiseren.
Dit resulteert in sculpturen die op verschillende manieren aan de muur bevestigd kunnen worden, waardoor steeds een ander beeld ontstaat. Alleen al door langs de werken te lopen terwijl je ernaar blijft kijken wijzigt de vorm voor de kijker.
______________________________________________________
Februari 2024
Zorgatelier De Polder met Pindika Plastica bij HKW
Zorgatelier de Polder is een kunstwerkplaats voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), gelegen in de polders tussen Heusden en Waalwijk.
Door samen met lotgenoten bezig te zijn met kunst, zien we dat de deelnemers een gevoel van bevrijding ervaren en zich meer bewust worden van hun vaak onbekende en verrassende talenten. Dit kan een positief effect hebben op persoonlijke groei en zelfvertrouwen.
De lijfspreuk van het atelier is: ‘Alles is mogelijk, als je maar durft!’
Waar komt de naam Pindika Plastica vandaan?
Het leven van een persoon met NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel) staat na een incident of het krijgen van een diagnose in een split second totaal op zijn kop. Er zal een nieuw evenwicht gevonden moeten worden, niet alleen voor de persoon in kwestie maar ook ten aanzien van zijn omgeving. Het leven moet opnieuw worden ingericht. In dit project “Pindika Plastica” hebben een 16-tal deelnemers van Zorgatelier de Polder hun wedergeboorte uitgebeeld door het gebruik van afvalplastic.
______________________________________________________
Januari 2024
eye//movement Tilburg
Bastiaan Johannes Hindriks, die de eye//movement initieert, exposeert met bevriende kunstenaars bij HKW.
De kunstenaars zijn inmiddels in meer of mindere mate de rode draad geworden in het leven van Hindriks. Kunstenaars als Martin Peulen, John Dohmen en Niek Frijters, maar ook Lisette de Klerk, Ad Marijnissen, de Shezar, Denise van Dijk en Chris Oomes, met wie Bastiaan een nauwe samenwerking heeft vanuit een 2-tal projecten vanuit de filosofie van het 'healing scars project'.
Deze groepsexpositie is deel van de eye//movement, met de bedoeling een beweging in gang te zetten in het denken van de toeschouwer. Het werk ansich spreekt namelijk voor zich en behoeft vaak geen enkele uitleg. Dat zou de inhoud van de boodschap teniet kunnen doen.
In het kader van het oprichten van de vereniging rondom de doelstelling van Healing Scars, waarin kunstprojecten worden ontwikkeld op het gebied van sociaal maatschappelijke betrokkenheid (bijvoorbeeld het 'Cozy Tuk' project ), zal de opbrengst van de verkoop van een catalogus met werk van alle betrokken kunstenaars ten goede komen aan vereniging in oprichting 'healing scars' ( facebook: healing scars project ). Met de opbrengsten kunnen koffie, thee, fruit, broodjes en lekkers met oprechte aandacht worden uigedeeld binnen de dak- en thuisloze community. Hierdoor wordt het stigma en de vaak uitzichtloze situaties van dak- en thuislozen wat verzacht.
_______________________________________________________
September/oktober 2023
Ad van Bokhoven
50 Modellen , van 18 bij 24 , op een rijtje.
Ad van Bokhoven tekent en schildert al sinds zijn academietijd naaktmodellen. Het is fascinerend. Elke kunstenaar van vóór de eeuwwisseling heeft dit in zijn opleiding gehad. Tegenwoordig wordt het een beetje als ‘ouderwets‘ gezien. Gelukkig wisselen die inzichten regelmatig dus twijfel ik er niet aan: ‘t naaktmodel-tekenen komt gewoon weer terug op de kunstagenda.
Ik gebruikte in die jaren allerlei technieken en materialen, van een simpel houtskooltje tot en met een omslachtige etstechniek. De afgelopen 40 jaar ben ik ook de computer als gereedschap gaan gebruiken. Een eigentijds medium met ongekende mogelijkheden. De software voor de kunstenaar ontwikkelde in razend tempo. Hierin ben ik meegegaan en heb ‘t mezelf aangeleerd. Inmiddels gebruikt ‘Corel’, een grote Canadese ontwikkelaar regelmatig mijn werk ter promotie van hun schilder-software.
Wat is er dan zo boeiend aan?
Nou, ‘t is snel, verrekte snel… Je hoeft geen tijd te verdoen aan allerlei randzaken die niks met ‘t artistieke proces te maken hebben. Bijvoorbeeld een groot vak vullen met kleur, en ‘t weer nèt zo makkelijk wijzigen. Alle kleuren zijn beschikbaar in welk medium dan ook….papier, korrel, canvas, dik, dun, etc. Alles naar eigen wensen…je mengt olieverf met waterverf zonder problemen of je ontwerpt bizarre penselen en vloeistoffen met ‘idiote’ onvoorspelbare resultaten. Denk hiervoor vooral aan de gamingindustrie! Kortom, als ik met mijn iPad op pad ben, heb ik eigenlijk een gigantisch atelier in een doosje!
Zo maakte ik ook deze 50 modellen op een rijtje...met mijn I pad.
Uniek? Nee, elke tekening is gedrukt op een bijzonder papier in kleurechte inkten. Zo’n afdruk heet een Giclée. Giclées zijn volledig geaccepteerd en hangen in musea over heel de wereld. Geaccepteerd evenals de zeefdruk, litho en ets… Gelimiteerd? Ja, ik druk mijn werken op eigen atelier in een beperkte oplage. De grootte van de prenten is variabel.
_______________________________________________________